Lapozni a könyv sarkainál lehet!

 

 

 

 



Határtalanul pályázat összefoglaló

 

Kirándulás Csíkszeredára

 

 

Programozták és tervezték:
Horváth Balázs és Blaske Bence - 2016

 

 

TARTALOM

A meglátogatott iskola épülete
Közös programok
Útinapló
Vélemények
Összefoglalás angolul - English version
A pályázat lezárása
Beépülés a tananyagba
Videómontázs
Kiállítás

 

 


 





A meglátogatott iskola épülete



Kós Károly Szakközépiskola

 


Vissza a tartalomjegyzékhez...


A közös programok

Közös faültetés


Közös városnézés

 




 

Vissza a tartalomjegyzékhez...

A kirándulás ideje alatt teljesített programok
Erdély 2016. május 19-24.

Iskolánk, a budapesti Pogány Frigyes Szakközépiskola a 2016-os évben nyert utazási lehetőséget a Határtalanul pályázat keretében Erdélybe. A partneriskola a csíkszeredai Koós Károly Szakközépiskola volt. Összesen hat napot töltöttünk el külföldön és csillagtúra szerűen jártuk be Bánffyhunyad, Kolozsvár, Torockó, a Tordai-hasadék, Parajd, a Gyilkos-tó, a Békás szoros, Csíkszereda, Csíksomlyó, Fehéregyháza és Segesvár környékét. Sokan közülünk most voltak először Erdélyben, ami különösen izgalmassá tette az tanulmányi kirándulást.

Hosszú és tartós bartáság alakult ki köztünk és a partnerintézmény között, amelyet remélünk még sokáig tudunk folytani. Tanulóink nagyon élvezték Erdély természeti csodáit, és megértették a meglátogatott emlékhelyek történelmi jelentőségét. Jól eső érzés töltött el bennünket, amikor mind az első, mindpedig a második utazás alkalmával a fiatalok a közös programok során gyorsan megtalálták egymással a hangot és barátságos légkör alakult ki közöttük.

Útjaink maradandó szimbóliumaként közösen facsemetéket ültettünk mindkét iskola udvarán.

1. program

Indulás után előadásokat tartottunk a buszban Erdélyről és megbeszéltük a tanulókkal az út programját. Ismertettük az általunk vállalt feladatokat. Kialakítottuk a munkacsoportokat. A határ átlépése után megálltunk a Királyhágón, "Erdély nyugati kapujánál", majd ellátogattunk Bánffyhunyadra.

Betekintést nyertünk a város múltjába, a templom történetébe, a környező falvak magyarságának jelenébe. A nap végén elfoglaltuk a szállást, majd este sétáltunk Torockó utcáin. A csapatok kiválasztottak egy számukra érdekes élményt, építészeti vagy természeti jellegzetességet, amiről fotót készítettek.

 

 

2. program

Meglátogattuk a Tordai-hasadék tájvédelmi körzetet, amit végig is jártunk és megfigyeltük sajátos növény- és állatvilágát. Tanári magyarázat alapján megismertük a szoros - egykori barlangrendszer - kialakulásának történetét. Felelevenítettük, a környék Szent Lászlóhoz fűződő legendáját. Az erdélyi bányászat és fazekasság kialakuláséáról és múltjáról beszéltünk és megnéztünk néhány munkához használatos eszközt, illetve tanáraink szemléltető előadást tartottak.

Este találkoztunk a csíkszeredai partneriskola tanulóival és tanáraival. Atadtuk hozott ajándékainkat, majd egyeztettük az ott tartózkodásunk további programját. A megbeszélés után elfoglaltuk az új szállást.


 

3. program

Csíkszeredai barátaink kis csoportjával leereszkedtünk Tusnádnál a tóhoz, meglátogattuk a környéken épült kápolnát. Beszéltünk a Mohosi-láp keletkezéséről és felhívtuk a tanulók figyelmét az ott található húsevő növényfajra is. Gyimesbükkön bejártuk a történelmi Magyarország legkeletibb zarándokhelyét. A velünk tartó csíkszeredai tanulók élménybeszámolót tartottak a Pünkösdi Búcsú fenséges hangulatáról és a zarándoklat lefolyásáról.

Sportvetélkedő keretében összemérték tudásukat a két iskola tanulói. Az csíkszeredai iskola dísztermében az iskola igazgatója köszöntött bennünket, beszélt az iskola történetéről, hagyományairól, rendezvényeiről és ünnepeiről. Az estet zenés, táncos esemény zárta.


 

4. program

Velünk tartottak a csíkszeredai diákok a Gyilkos-tóhoz. Megismertük a helyi mondákat és az elnevezés eredetét. Megfigyeltük a vidék növény- és állatvilágát, majd közösen piknik jellegű ebédet fogyasztottunk el és húst sütöttünk.

Ebéd után gyalogtúrára indultunk a Békás-szorosban. Előadást tartott egy csíkszeredai tanuló a sziklamászásról és annak szabályairól. Tanulmányoztuk a szoros kialakulásának történetét és sajátos élővilágát.

Meglátogattuk a helyi borvízforrást, majd kimásztunk a Nyeregbe. Sportosztályos tanulóinknak felajánlottuk a lehetőséget, hogy a stációk útvonalán közelítsék meg a Nyerget.


 

5. program

Közösen elültettük a fákat, barátságunk szimbólumait a vendéglátó iskola udvarán, majd jobban megismertük annak épületét az ottani tanulók által tartott vezetés során. Megköszöntük vendéglátóink munkáját, vendégszeretetét, és egy későbbi találkozás reményében búcsút vettünk tőlük.

Utunkat folytatva Fehéregyházán az 1848-as emlékműnél megnéztük a helytörténei múzeum kiállítását, megismertük a csata színterének makettjét. Petőfi életéről előadást tartottak tanulóink illetve elszavalták a “Szeptember végén” című verset. Segesváron folytattuk utunkat, ahol a hely történetének megismerése után a csoportok fakultatívan bejárták a környéket. Esténket ismét torockón töltöttök, ahol megnéztük a néprajzi múzeumot. A látogatás után megtértünk szállásunkon.


 

6. program

Az utolsó napon látogattuk meg Kolozsvárt az erdélyi magyarság szellemi központját, amelyet "Erdély ország fővárosa" néven is emlegetnek. Körbejártuk a város nevezetességeit, többek között Mátyás király koronázási templomát és szobrát is.

Egyórás városnézésre megálltunk Nagyváradon, ahol lehetőség adódott a tanulók számára a maradék költőpénzük elköltésére. Hazafelé felidéztük a hat nap eseményeit. Elemezzük az út hasznosságát, tantárgyakhoz kapcsolódó vonatkozásait. A tanulók az útról élménybeszámolót tartottak, kötetlen beszélgetés formájában. Estefelé megérkeztünk Budapestre.


Vissza a tartalomjegyzékhez...

 

 




 

 

 




 

Vissza a tartalomjegyzékhez...

 




 

 

 




 

Vissza a tartalomjegyzékhez...

 

Vélemények

„Ebből a kirándulásból legjobban a túrás részek tetszettek. Mikor elmentünk a Békás szoroshoz, a Tordai hasadékhoz, a Szent Anna tóhoz. Gyönyörű helyeket láttunk”.
Spinyhért Fanni

„Számomra kissé félelmetes volt a Tordai hasadék, mivel nagyon csúszott a cipőm. De ennek ellenére nagyszerűen végigjártuk és megérte a csodás látványért”.
Hegedűs Fruzsina

„Sok szép tájat láttunk, ami a legjobban tetszett, az a Békás szoros volt. Remélem még lesz lehetőség ilyen kirándulásra, mert jól éreztem magamat”.
Benyó Attila

„Számomra ez a kirándulás tele volt élményekkel, de mégis a legjobban a Békás szoros tetszett, mert hatalmas hegyek között, kicsike völgy, patak – egyszerűen gyönyörű”.
Vasvári Zsolt

„A Tordai hasadék tetszett a legjobban – a kilátás miatt”.
Balázs Dávid

 




 

Vissza a tartalomjegyzékhez...

 

The Trip tp Transylvania - 2016

Our trip to Transylvania was one of the most delightful experiences of our school years. Many of us have never seen such beautiful places as we have witnessed there. The hospitality of our host was also excellent and we really liked the activities we could do together. When we had the chance, we also managed to get a taste of Transylvanian cooking as well.

Many of us vere taken away by the natural wonders and we understood the importance and the place of the region in our history. The long bus rides were well worth it, as when we get off, our teachers made sure that we enjoyed the landscape. We also listened to guides who told us some hidden curiosities as well.

It was very touching to witness the sights where famous people lived or battles took place. We payed tribute to ouf fallen Hungarian heroes at the memorials. It is rare that we could observe so many things during a school trip and we can say that many new bonds also formed between us.

 

We spent six days abroad and we tried to take as many pictures of the trip, as we could. Most of them turned out to be really nice and managed to capture the mood. The trip was an experience we will surely remember for a long time.



 

Back to contents...

 

 

 




 

 




 

Vissza a tartalomjegyzékhez...





A pályázat lezárása

A pályázatot az élmények és tanulságok megbeszélésével, illetve fotókiállítással zártuk. A fotókiállítás a témanap része volt, mely során elkezdtük ennek a bemutatónak az összeállítását.



Vissza a tartalomjegyzékhez...





Beépülés a tananyagba

Tanulóink három tantárgyból, magyar nyelv és irodalomból, történelemből és angol nyelvből kaptak érdemjegyeket munkáikra. Tanulmányozták Kós Károly munkásságát, Erdély történelmi szerepét, illetve közösen összeállították ezt a multimédiás anyagot, amely idegen nyelven is tartalmaz beszámolót.


Vissza a tartalomjegyzékhez...





Az útról készített videómontázs

Vissza a tartalomjegyzékhez...





Kiállítás

Iskolánk a legjobb húsz képből kiállítást szervezett az aulában, amelyet a diákok és a dolgozók érdeklődéssel tekintett meg.



 

Vissza a tartalomjegyzékhez...