Hatodik alkalom – időtállóság

Hatodik alkalom – időtállóság

Ez az alkalom az időtállóságról, bővebben pedig arról szólt, hogyan lehet ellenálló épületeket tervezni / építeni. Az elején arról beszélgettünk, hogy milyen környezeti katasztrófákat ismerünk és hogy mit lehetne tenni ellenük (az építkezés tervezése során). Hogy kicsit közelebb hozzam ezeket a környezeti katasztrófákat (mivel szerencsére ezekkel Magyarországon nem igazán vagy legalábbis nem ilyen durván találkozunk), levetítettem a gyerkőcöknek az alábbi 2 videót:

Marco és May csapatának a feladata a következő volt:

  • Időtálló épület építése, ami ellenáll valamelyik természeti katasztrófának
  • Földrengés szimulátor építése a Lego Wedo segítségével

Az épület építése kevésbé mozgatta meg a fantáziájukat, helyette valami más épült, de a lányok ügyesen megcsinálták a földrengés szimulátort. (És a végén már a fiúk is nagyon ügyesen segítettek :)). A képeken látszik a mű, egyébként pedig így működik:

Ötödik alkalom – környezettudatosság

Ötödik alkalom – környezettudatosság

2 hét kihagyás után elérkezett az ötödik alkalom. 🙂

Ezúttal a környezetbarát megoldásokról beszélgettünk. Nagyon ügyesen már több dolgot is maguktól is meg tudtak említeni, pl. napelem, szélerőmű. Beszélgettünk kicsit arról is, hogy egy épületet hogyan lehet környezetbarátabbá tenni.

Hogy egy kicsit tágabb kontextusban is beszéljünk arról, hogyan óvjuk a környezetünket, levetítettük a következő videót:

A fiúk a szélerőművet építették meg, de ez túl könnyűnek bizonyult, úgyhogy utána elkezdtek játszani a Wedo készlettel. A lányok pedig egy épületet építettek, amely környezetbarátnak indult az elején, és azért 1 fa került is a tetejére. 🙂

Negyedik alkalom – akadálymentesség

Negyedik alkalom – akadálymentesség

A negyedik összejövetel a témája az akadálymentesség volt. Itt megbeszéltük, hogy mit jelent az akadálymentesség, és hogy milyen nehézségekbe ütközik egy kerekesszékes vagy pl. vak ember. Utána ötleteltünk, hogy konkrétan az összejövetel helyszínére be tudna-e jutni egy kerekesszékes ember, és ha nem, mivel tudnánk segíteni ezen. Építettünk egy kis bejárat miniépítményt is, amin ezt szemléltettük. 🙂

A találkozó fő témája és feladata May csapatának a daru liftté alakítása (ami pl. segíthet a mozgássérületek szállításában), Marco csapatának pedig a Wedo 2.0 készlettel egy fotocellás bejárat létrehozása.

Most jóval összeszedettebb volt mindenki, kevésbé voltak szétszortak, mint legutóbb. Ez haladás. 🙂

Harmadik alkalom – mérnökök

Harmadik alkalom – mérnökök

A harmadik alkalommal már próbáltunk megismerkedni a mérnök szó fogalmával, hogy mit csinálnak a mérnökök és milyen különböző fajta mérnökök vannak. Ehhez az alábbi youtube videót is levetítettük: https://svs.gsfc.nasa.gov/cgi-bin/details.cgi?aid=10719 (Kicsit gyors és sajnos angolul van, de azért talán átjött belőle egy pár dolog).

Illetve beszélgettünk arról, hogy ki volt már építkezésen, vagy látott messzebbről építkezést és ott mit vett észre.

A gyerekek ezúttal kicsit szétszortabbak voltak, de azért sikerült a feladatokat teljesíteni, amelyek a következők voltak:

  • May csapata (nálunk a lányok) a korábban megépített darut “robotizálta” a Wedo segítségével (motoros le és fel mozgatás) — ez segít az építési területen az építőanyagokat mozgatni
  • Marco csapata (fiúk) pedig egy kétszintes épületet raktak össze, ez a Boomtown város új épületének alapja

Kicsit beszélgettünk arról, hogy milyen dolgokban segíthet a daru és milyen munkafolyamatok vannak, de a gyerkőcök most nem voltak ezekre annyira fogékonyak. 🙂 Sebaj, legközelebb kicsit izgalmasabbá próbálom tenni a beszélgetéseket. 🙂

Második alkalom – az építkezések

Második alkalom – az építkezések

Ma már a második alkalmon vagyunk túl, hihetetlen. 🙂 Az összejövetel elején kicsit össze kellett terelgetni a gyerkőcöket, mert mindenféle más dolog került elő (Máté játékai, lufik, stb.), de aztán nekivágtunk a feladatoknak. A korábbi csapaton belüli kisebb csapat felosztás (May csapata: lányok, Marco csapata: fiúk) alapján volt kiosztva az alkalom fő feladata is. Az elején még beszélgettünk arról, hogy ki milyen építkezés közelében járt már, ott mit látott, stb. Aztán elkezdtük az első nagy részt, amit a jövő év eleji bemutatón is felhasználunk majd: a daru megépítését. Ezt most a lányok csinálták. A fiúk pedig elkezdtek ismerkedni a motorizálással, a LEGO Wedo 2.0 készlet segítéségvel. Ők egy olyan kis jelző robotot építettek, ami a mozgás érzékelő következtében valamilyen hanggal figyelmezteti az arra járókat, hogy nem vigyáznak. 🙂 Itt a fiúk kicsit elbolondoztak különböző saját hangok felvételével, de ügyesen teljesítették a feladatot, utána még egy kis kerekes robotot elkészítése is elkezdődött.

A figyelmeztető érzékelős robot

A lányok is nagyon ügyesen építették meg a daru modelljét, váltogatták a szerepeket: navigátor, kereső, építő, ellenőrző. A végén nagyon örültek, amikor elkészült az építmény. 🙂

A daru

Összepakolás előtt kicsit beszélgettünk arról, hogy a daru, amit a lányok építettek, az építési terület egy része lesz majd.

Első alkalom – épületek

Első alkalom – épületek

Ma tartottuk a Boomtown Challange FFL Jr. első foglalkozást. Kíváncsian vártam, hogyan alakul majd az egész. Mind a négy csapattag ismerte nagyjából egymást (hárman osztálytársak, egy fiú pedig a szomszédból, de ő is együtt járt oviba a másik fiúval). De így is azért simán benne volt a pakliban, hogy még össze kell csiszolódniuk. Szerencsére azonban már az első alkalommal is nagyon ügyesen és fegyelmezetten követték az instrukciókat, és jó ötletekkel álltak elő.

Ezeket vettük végig az első alkalommal:

  • Beszélgettünk, milyen épületekbe járunk nap mint nap
  • Milyen funkciói vannak az egyes épületeknek
  • Milyen fontos dolgoknak kell megfelelnie az épületeknek
  • Mindenki önállóan megépített egy épület részletet:
  • Utána mindenki elmesélte, mit épített
  • Próbáltuk az épületeket összekombinálni egy épületté, ez többé kevésbé sikerült 🙂
  • Majd beszélgettünk még erről egy kicsit és rendet raktunk

Összeségében vidáman és kreatívan telt az első alkalom. 🙂

A kezdetek

A kezdetek

Az egész dolog úgy kezdődött, hogy még nyáron gondolkodtam azon, mivel lehetne a sulit most ősszel kezdő lányommal megismertetni a programozás és a bütykölés rejtelmeit. Először a Scratch Jr. kis gyerekeknek szóló kódolást tanító alkalmazást találtam meg, ami elég jónak tűnt. Meg is kérdeztem az osztály Facebook csoportjában, hogy esetleg van-e kedve valakinek még csatlakozni, és részt venni egy mini “tanfolyamon”. Volt pár jelentkező.

Utána kicsit később, augusztusban beszélgettem erről a munkahelyemen egy kollégámmal, akiről tudtam már korábbról is, hogy gyerekekkel LEGO-s versenyeken veszt részt és készíti fel őket. Ő említette, hogy létezik egy FIRST LEGO League Jr. program is, ahol az egészen kicsik (6+ korosztály) is már részt tud venni egy megmérettetésen, ráadásul a gyerekek által igen kedvelt LEGO kockák segítségével. Ezeknek az éves programoknak (challange-ek) minden évben van egy tematikája. Az idén a városi népesedés és az új kihívások megválasztolása a városok fejlődése és terjeszkedése miatt. Ez a Boomtown Build challange.

Nosza, újra futottam egy kört, és megkérdeztem, van-e valakinek kedve ebben részt venni. Megint voltak jelentkezők, így végül összeállt egy négyfős csapat Liza lányom osztálytársaiból és egy szomszéd kisfiúból. Úgyhogy most már együtt vágunk neki ennek a programnak, a tervek szerint hetente találkozva.