Az FFL-ről

Az FFL-ről

FIRST® LEGO® League Junior

Nem lehet elég korán felfedezni a STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) módszert. A STEM arról szól, hogy a tudományos, technológiai, mérnöki és matematikai tudást érdemes együtt elsajátítani, hogy a végén gyakorlatban is használható tudás birtokába jussunk.

A FIRST® LEGO® League Junior programot az amerikai FIRST alapítvány (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) és a LEGO hozta létre. A cél, hogy a 6-tól 10 éves korosztályig megismertesse a gyerekekkel a STEM módszertant. Az egyes témák megismerése a színes kockák (LEGO) segítségével történik.

Egy felnőtt segítő (coach) támogatásával a csapat (maximum 6 fő) valós problémákat térképeznek fel együtt, pl. erőforrások hatékony kihasználása, újrahasznosítás, energia és pl. az emberek és állatok együttélése. Együtt elkészítenek egy Show Me (Mutasd Meg) posztert, ami bemutatja, hogyan jutottak el a végső megvalósításig, és bemutatja a csapatot is. A fő feladat egy motorizált modell elkészítése az adott témában, LEGO kockák segítségével. Az út során megtanulnak együtt dolgozni egy csapatban, és közben a tudomány és technológia csodálatos dolgairól is tanulnak. A projekt középpontja a FIRST Alap Értékek megismerése, pl. a tisztelet, az élmények megosztása és a kritikus gondolkodás. Minden szezon végén, a környéken lévő csapatok egy kiállítás keretei között találkozhatnak, és bemutatják az eredményeiket, megosztják egymással az ötleteiket és egy jót szórakoznak.

Egy angol videó arról, hogy mi a FIRST LEGO League Jr.

Hatás

Bizonyított, mérhető hatás! Már egészen fiatal korban, a FIRST programok pozitívan hatnak a diákokra a tanulmányuk szempontjából, és a későbbi karrierjükre is jó hatással vannak az elsajátított készségek.

A FIRST LEGO League Jr. csapatoknak az alábbiakban lesz része:

  • Olyan kihívások felfedezése, amivel jelenleg is sok tudós foglalkozik
  • Életszerű matematikai és tudományos dolgok megismerése
  • Az évi kihíváshoz kapcsolódó LEGO építmények elkészítése
  • Egy Mutasd Meg poszter készítése és az előadói készségek fejlesztése
  • Csapatmunka alkalmazása a gyakorlatban
  • A bemutatón való részvétel
  • Különböző tevékenységekben való részvétel, amit a FIRST Alap Értékek határoznak meg

FIRST® Alap értékek

A FIRST® alap értékek a FIRST® programok alapkövei. Ezek azok a dolgok, amelyek megkülönböztetik a más hasonló programoktól. Minden FIRST® LEGO® League Junior csapat és a csapattal együtt dolgozó résztvevőnek meg kell értenie és elfogadnia ezeket az értékeket.

  • Felfedezés: Új készségeket és ötleteket fedezünk fel.
  • Innováció: Kreatívak és kitartóak leszünk a problémák megoldásánál.
  • Hatás: Amit megtanulunk felhasználjuk, hogy fejlesszük a világunkat.
  • Befogadás: Tiszteljük egymást és elfogadjuk a különbözőségeket.
  • Csapatmunka: Erősebbek vagyunk, ha együtt dolgozunk.
  • Szórakozás: Élvezzük és ünnepeljük, amit csinálunk!

FIRST® LEGO® League (FLL)

A verseny 1998-ban indult, melyen 70 országból, mintegy 30 000 csapat vesz részt évente.

Magyarország a Central Europe régióban versenyez (AT, DE, CH, CZ, HU, PL, SK), ahol éves szinten 800 – 900 csapat méri össze tudását. A csapatok 3-10 főből állhatnak és 9-16 év közötti diákok lehetnek a tagjai, akiket egy csapatvezető irányít.

Minden évben van egy központi témája a versenynek, ami két szálon fut.

  • A kutatási szálon a csapat választ az adott év témájával összefüggő kutatási feladatot. A témát megismerve egy problémát keresnek, amelyre az életkornak megfelelő megoldást kell adniuk a kutatás végén. Minderről egy prezentációban számolnak be a verseny napján.
  • A másik szál a robotika. Az adott év témájához kapcsolódóan egy kb. 3,5 m2-es akadálypályán tűznek ki 10-15 megoldandó feladatot, amelyre a csapatnak robotot kell tervezni, építeni és programozni. A robotnak 150 másodperce (2,5 perc) van a versenyen, hogy önállóan, a programja által vezérelve megoldja a feladatokat. Az akadálypálya egységes, minden évben központilag készítik el. A feladatok teljesen probléma centrikusak, a csapat találja ki, hogyan oldja meg, nincs abszolút jó megoldás. A verseny során a robotot át lehet építeni (a 2,5 perc alatt bármennyiszer, de az időt nem állítják meg), és csak a pálya kijelölt területén lehet kézzel hozzáérni.

A zsűri értékeli a robot dizájnt, amely a megépített konstrukció ötletességét, hatékonyságát, valamint a programok forráskódjainak működését jelenti. Külön feladat alapján értékelik a csapatmunkát is. A nemzeti fordulókból a legjobbak jutnak tovább a nemzetközi fordulókba.